Suikerlobby lijkt het van de EU te gaan winnen

1 augustus 2016

De Europese Unie dreigt de strijd tegen obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten te verliezen. De voedingsindustrie lobbyt met miljoenen euro’s tegen het inperken van het suikergebruik.

 

Bedrijven en belangenorganisaties achter producenten van frisdrank, snacks en zoete etenswaren geven jaarlijks 21 miljoen euro uit om de Europese Unie te beïnvloeden.

Dat stelt de Corporate Europe Observatory (CEO), een organisatie die nauw samenwerkt met maatschappelijke organisaties en sociale bewegingen om alternatieven te vinden voor de dominantie van grote ondernemingen.

De strategie van bedrijven die veel suiker verwerken is er volgens de CEO op gericht om sterk te lobbyen voor vrijhandelsakkoorden en deregulering. Het bedrijfsleven poogt wetenschappelijke expertise voor zicht te winnen en zet vooral in op zwakke beloftes (zoals convenanten op vrijwillige basis).
Consumentengroepen worden buiten spel gezet door veel geld uit te geven aan agressieve lobbycampagnes.

De CEO heeft de eigen bevindingen gebundeld in het rapport A spoonful of sugar.

Bron: Corporate Europe Observatory

 

Gerelateerd nieuws:

 

Reacties

Zelf een reactie toevoegen

De velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.