Suikertaks op frisdranken lijkt te werken

18 februari 2016

Na de invoering van een suikeraccijns op 1 januari 2014 is de verkoop van suikerhoudende frisdranken met ongeveer 6% gedaald in Mexico.

 

Dit blijkt uit een Mexicaanse observationele studie die gepubliceerd is in het tijdschrift BMJ. Vooral onder arme bevolkingsgroepen blijkt de verkoop van suikerhoudende frisdranken gedaald te zijn. De verkoop van flessen water was ongeveer 4% hoger dan wanneer de trend van eerdere jaren zich had voortgezet.

Mexico heeft een van de hoogste prevalenties van diabetes mellitus, overgewicht en obesitas ter wereld.

De extra belasting op suikerhoudende frisdranken bedroeg 1 peso (5 eurocent) per liter, een prijsverhoging van rond de 10%. Een consumptiedaling van 6% komt overeen met ongeveer 12 ml/persoon per dag. Deze daling zette in direct na de invoering van de belasting, en liep snel op tot 12% na een jaar (17% onder de armere bevolking).

Of de daling te wijten is aan de suikerbelasting of dat ook gezondheidscampagnes invloed hebben gehad, is uit deze studie niet af te leiden.

Ook in BelgiŽ is per 1 januari 2016 een suikertaks op frisdranken ingevoerd (3 eurocent per liter).

Bronnen: Time / NTvG

 

Bekijk de effecten van voeding in de preventie en behandeling van diabetes mellitus in het e-book Diabetes type 2.

 

Gerelateerd nieuws:

 

Overige informatie

Bronnen

Reacties

Zelf een reactie toevoegen

De velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.