Hoe denkt de consument over duurzame voeding, wat verstaat de consument onder duurzame voeding en waarom kiest de consument wel of niet voor duurzame voeding?
In een onderzoek in opdracht van Deloitte naar duurzame keuzes in de supermarkt, uitgevoerd door Panelwizard onder meer dan 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder zegt 29% vaak tot altijd bewust duurzaam geproduceerde voedingsmiddelen te kopen in de supermarkt en nog eens 55% doet dit af en toe.
Van de respondenten denkt 43% dat het wel of niet kopen van duurzame voedingsmiddelen in de praktijk weinig verschil maakt voor het milieu, 57% gelooft wel in dit verschil. Het zijn vooral jongeren en hoogopgeleiden die vaker in een positief effect voor het milieu geloven.
Binnen het onderzoek geeft 46% aan dat duurzaamheid belangrijk voor hen is. Maar wat onder duurzame voedingsmiddelen verstaan, daarover lopen de meningen uiteen. Voor 54% gaat dit om biologisch geproduceerde producten, 48% noemt seizoensgebonden en 46% kijkt of producten duurzaam zijn verpakt. Ook hecht 57% waarde aan het feit dat duurzame voedingsmiddelen afkomstig zijn van lokale producenten.
Van de ondervraagden heeft 34% vertrouwen in keurmerken en certificeringen die betrekking hebben op duurzaamheid. Bij 85% bestaat er wel eens twijfel of claims met betrekking tot duurzaamheid waargemaakt worden. Bij 45% van de ondervraagden bestaat behoefte aan informatie over de herkomst van ingrediënten om duurzame keuzes in de supermarkt te vergemakkelijken. Verder wil 35% meer inzicht willen in de milieu-impact van duurzame voedingsmiddelen en 30% zou graag prijsvergelijkingen met niet-duurzame producten zien.
De voornaamste redenen om een duurzame keuze te maken in de supermarkt, zijn milieu- of gezondheidsoverwegingen. Ook de overtuigingen dat er sprake is van minder kunstmatige toevoegingen of een betere kwaliteit beïnvloeden de keuze voor een duurzaam product in de supermarkt.
In het onderzoek geeft 53% aan dat kortingen of aanbiedingen hen het meest motiveren om duurzame voedingsmiddelen in de supermarkt aan te schaffen. Aan de andere kant is prijs voor 74% een belangrijke reden om niet-duurzame voedingsmiddelen te kiezen in de supermarkt. Bij 84% bestaan twijfels of een hogere prijs voor duurzame voedingsmiddelen wel nodig is.
Bron: Deloitte
Gerelateerd nieuws: